Kiedy rodzice decydują się na to, by zapisać swoje dziecko do przedszkola, bardzo często obawiają się tego, jak maluch zareaguje na nowe otoczenie i czy dostosuje się do panujących w placówce warunków. Żeby przygotować go do tej nowej roli w jego życiu, a więc do etapu przedszkolaka, warto wcześniej zaprowadzić malucha na zajęcia adaptacyjne. Mają one na celu pokazanie dzieciom, jak funkcjonuje konkretna placówka i zapoznanie ich z budynkiem, a także nauczycielami, aby zminimalizować stres zarówno u rodziców, jak i najmłodszych, związany z rozpoczęciem edukacji przedszkolnej. Jakie znaczenie mają zajęcia adaptacyjne w przedszkolu dla dziecka? Podpowiadamy.
Czym są zajęcia adaptacyjne w przedszkolu?
Zajęcia adaptacyjne w przedszkolu mają na celu przystosowanie dziecka do nowego środowiska. Warto mieć świadomość, że ogólna adaptacja jest dość złożonym i długotrwałym procesem. Z tego powodu najlepiej, jeżeli jest przeprowadzana stopniowo. Na zajęcia adaptacyjne może przyjść dziecko w każdym wieku. Jednak są one szczególnie polecane maluchom w wieku 2-3 lat, które bardzo często zmagają się z lękiem separacyjnym związanym z odseparowaniem od mamy i rodziny, a więc jego naturalnego środowiska, w którym dotychczas żyło.
Istotne jest więc, by zajęcia adaptacyjne były poprowadzone w taki sposób, aby maluch czuł się dobrze w konkretnej placówce i mógł dostrzec, że mimo odseparowania od mamy czy taty może się świetnie bawić i poznawać świat. Zapisując dziecko do przedszkola, warto więc sprawdzić, czy dana placówka przeprowadza adaptację. Na przykład przedszkole Józefów to miejsce, w którym najmłodsi mogą poznawać świat w warunkach zbliżonych do domowych, a jednocześnie rozwijać się społecznie. Dlatego zajęcia adaptacyjne są tutaj prowadzone w taki sposób, aby ograniczyć do minimum stres malucha związany z uczęszczaniem do tej placówki.
Jakie znaczenie mają zajęcia adaptacyjne?
Poszczególne placówki opiekuńcze takie jak publiczne i niepubliczne przedszkola organizują zajęcia adaptacyjne zazwyczaj przed rozpoczęciem roku przedszkolnego, czyli w sierpniu. Istnieje jednak szansa, że będą one przeprowadzone również w środku roku szkolnego. Ich celem jest nauka rozstawania się z rodzicami, aby w dniu rozpoczęcia roku dziecko jak najmniej stresowało się tym, że będzie musiało spędzić czas w przedszkolu. Zazwyczaj takie zajęcia zaczynają się od powitania, a następnie w planie mogą być na przykład zabawy prowadzone przez pedagogów lub psychologów. Mogą to być zabawy słowne, muzyczne czy plastyczne. Na takich zajęciach maluchy mogą miło spędzić czas w gronie rówieśników i zobaczyć, że nie dzieje się nim nic złego, kiedy w pobliżu nie ma rodziców. Takie zajęcia zazwyczaj trwają dużo krócej niż standardowy pobyt dziecka w przedszkolu.